
Som en del av arbeidet for et bilfritt byliv i Oslo vil deler av Grønlands gater være midlertidig stengt for biltrafikk frem til høsten 2023. Samtidig gjennomføres ulike trivselstiltak, slik at det blir tyngre og mer behagelig å bo i denne bydelen som ofte opplever støy og luftforurensning på grunn av uteliv og gjennomgangstrafikk.
I URBANITY-prosjektet skal vi se nærmere på hva disse tiltakene har med luftkvalitet og trafikk i Grønlands gater å gjøre. Vi vil også se på hvordan de har blitt innlemmet i livene til menneskene som bor, jobber eller pendler gjennom området.
Som en del av arbeidet for et bilfritt byliv i Oslo vil deler av Grønlands gater være midlertidig stengt for biltrafikk frem til høsten 2023. Samtidig gjennomføres ulike trivselstiltak, slik at det blir tyngre og mer behagelig å bo i denne bydelen som ofte opplever støy og luftforurensning på grunn av uteliv og gjennomgangstrafikk.
I URBANITY-prosjektet skal vi se nærmere på hva disse tiltakene har med luftkvalitet og trafikk i Grønlands gater å gjøre. Vi vil også se på hvordan de har blitt innlemmet i livene til menneskene som bor, jobber eller pendler gjennom området.
I Kristiansand planlegges og gjennomføres det jevnlig endringer som påvirker trafikksituasjonen. Eksempler er boligutbygging og transformasjon av områder på Lund og forslag til bomstasjoner på broene i Lund og Oddernes. Området Lund og Kvadraturen er av stor interesse på grunn av broforbindelsene der det er planlagt en bomstasjon.
I prosjektet URBANITY skal vi se nærmere på hva dette betyr for luftkvaliteten og hvordan den forholder seg til transportvanene til områdets beboere.